Володимир Федотов - студент в трети курс на
специалност „Графичен дизайн“ на Варненския свободен университет, е
един от тримата представители на България, селектирани за участие в изложбата на престижното Международно триенале на типографията „Проф. Юзеф Мрошчак“ в Полша. В оригиналния авторски шрифт „VFU“ или Visionary Font Ultra, Володимир е вплел и международната абревиатура на Варненския свободен университет - vfu.bg.
Творбите на възпитаника на ВСУ “Черноризец Храбър” ще бъдат изложени наред с плакати на млади автори от Полша, Дания, Германия, Великобритания, Франция, Нидерландия, САЩ, Аржентина, Япония, Китай. Изложбата, в която ще бъдат представени 50-те най-добри участници в конкурсната програма на Международно триенале на типографията, ще бъде открита на 21 март 2025 г. в Музея на печата в Нови Тарг.
Шрифтът „VFU“ (Visionary Font Ultra) е разработен в рамките на дисциплината „Шрифт“ под ръководството на преподавателя Ани Димитрова - един от водещите български шрифтови дизайнери. Проектът на Володимир включва 19 разновидности, разпределени в 9 дебелини, италик версия и дисплейна версия, като се поддържа за писане на 95 езика, включително и кирилица. „Задачата в часовете в университета, която ме вдъхнови, беше да създадем санс-серифен наборен шрифт с акцентна версия“, разказва Володимир. През последните години той се е фокусирал върху създаването на шрифтове, достъпни за малкия бизнес, за творци и дизайнери. “Моята страст са серифните шрифтове, които виждам върху корици на книги, персонални елегантни лога, покани, постери”, споделя роденият в Украйна студент, избрал Варна за свой дом от години.
Международното триенале на типографията в Нови Тарг е един от най-престижните форуми за типографски изкуства, който обединява студенти, млади художници и утвърдени графични дизайнери от целия свят. Полската школа по плакат и типография е известна и разпознаваема със своите традиции и иновации. Творбите, селектирани за участие в експозицията, са оценени от жури от изтъкнати практици в областта на типографията и графичния дизайн, както и водещи университетски преподаватели по дизайн, изящни изкуства и комуникации, което прави постижението на студента на ВСУ “Черноризец Храбър” особено значимо.
Участието на Володимир Федотов в Международното триенале на типографията е знак за неговия талант и затвърждава ролята на Варненския свободен университет като средище за формиране на академични постижения, дух и творческа общност в сферата на изкуствата и дизайна.
Ето какво отговори Володимир Федотов на въпросите на БТА:
Представете се - откъде сте в Украйна и от колко време живеете във Варна?
Роден съм в град Измаил, Одеска област, Украйна. Повечето ми роднини сега живеят в град Черноморск – на около 20 км от Одеса. Живея във Варна още от детството си, от 2001 година насам. Заобичах града и всеки път, когато се връщам отнякъде, усещам това облекчение, това чувство, че си у дома.
Защо се спряхте на изучаването на графичен дизайн - рисувате ли от детство, къде сте завършил средно образование?
Бих казал, че не аз избрах графичния дизайн, а той избра мен. Съвсем случайно открих платформа за конкурси за лога, брандинг, предпечат и други. На шега, без дори да знам какво правя, започнах да участвам – и още от първия месец започнах да печеля конкурси, работейки на семейния стар компютър. На втория месец вече си купих първия лаптоп и започнах да навлизам по-дълбоко в материята.
Мисля, че не мога да рисувам добре – не познавам повечето стилове, а и в моите дизайнерски проекти това умение не ми е било толкова нужно. Може би го ползвам само, за да надраскам набързо някоя идея, преди да я забравя. За мен графичният дизайн е свързан повече с математиката, естетиката, симетрията, баланса и психологията.
Средното си образование завърших в СОУ “Васил Друмев” в гр. Варна.
Какво ви вдъхнови да създадете шрифт с абревиатурата на университета?
Вече съм трети курс във Варненския свободен университет, специалност „Графичен дизайн“, и мога да кажа, че програмата е разнообразна и обхваща широк спектър от бранша. Тя помага на студентите да се запознаят и опитат различни аспекти на дизайна – като шрифт, предпечат, плакат, опаковка и др. – и да открият своите силни и слаби страни. Това ни дава възможност да насочим енергията си в правилната посока за бъдещото си кариерно развитие.
Когато мислех как да нарека шрифта, с който участвах в Международно триенале на типографията „Проф. Юзеф Мрошчак“ в Полша, исках той да бъде закачка, свързана с университета, защото именно в университета получих част от вдъхновението си за проекта. Така ми хрумна идеята да го кръстя
Visionary Font Ultra, чиято абревиатура съвпада с VFU.
Какво се иска, за да създадеш собствен шрифт - навярно сте се запознали с много световни образци, кои бяха най-полезни?
За да създадеш собствен шрифт най-вече се изискват търпение и ясна идея от началото до края – да знаеш какво точно искаш да направиш и какъв да бъде крайният резултат. Разбира се, важно е и да получаваш удоволствие от самия процес, защото създаването на един шрифт може да отнеме месеци, а понякога дори и години, преди да бъде пуснат в публичното пространство.
Когато започнах да създавам шрифтове, те бяха малки и недодялани, но въпреки това ги публикувах – все пак, перфекционизмът е враг на прогреса. Помня, че тогава попаднах на шрифта
Zing Rust на Fontfabric, който съдържа над 500 стила и осъзнах, че шрифтът може да бъде много повече от една азбука с няколко символа. Впоследствие разбрах, че това студио всъщност е българско, световно признато, а един от шрифтовите им дизайнери – Ани Димитрова – сега ми е преподавател във Варненския свободен университет.
Познавате ли калиграфията, в кои части на света е развито това изкуство най-добре.
Не мога да кажа, че се занимавам с калиграфия, но имам известен досег с модерната ѝ форма. Макар да не е основен фокус в работата ми, уважавам това изкуство заради прецизността и естетиката.
Калиграфията е най-развита в региони като Източна Азия (Япония, Китай, Корея), където е част от културата и духовността, с в арабския свят често украсява архитектурни елементи. Модерната калиграфия обаче намира своето място по цял свят, което я прави достъпна и за нови поколения дизайнери.