Първият Национален център за позитивно образование ще бъде създаден във Варна. Основите за неговото обособяване бяха положени на среща между училища и детски градини в региона, на която присъства и служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, съобщават от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН).
Инициатор за създаването му е Средно училище “Гео Милев“ във Варна. От 2022 година, под ръководството на проф. Румен Стаматов - преподавател по психология във Варненския свободен университет и създател на магистърската програма "Позитивна психология", екипът на училището последователно работи за прилагане на принципите на позитивната психология в училищното образование. По адаптираната и предоставена от него “Програма за промотиране на благополучието в училище“ се провеждат тренинги с учители и ученици. Резултатите, постигнати при реализиране на практиките и дейностите, дават основание на училището да потърси разширяване и приобщаване на още образователни институции към това, което правят. Така се стига до идеята за създаване на Националния център.
Участниците в срещата бяха приветствани от проф. Румен Стаматов. Зам.-ректорът на ВСУ "Черноризец Храбър" доц. д-р Елеонора Танкова благодари за плодотворното партньорство с ръководството на СУ "Гео Милев". Тя изрази готовнастта ВСУ "Черноризец Храбър" да е академичният тил на първия Национален център за позитивно образование във Варна.
“Това е най-структурираната програма в България и е логично тук да се положат основите за първия подобен център, като се надявам, че в следващите месеци и години ще ги умножим в цялата страна“, каза проф. Цоков. По думите му позитивното образование е тенденция, към която се обръщат все повече държави от целия свят. “Дори най-успешните образователни системи, където учениците оглавяват международните класации, все повече гледат към позитивното образование. Защото то се интересува не само към резултатите на учениците, а към щастието и благополучието им“, обясни министърът. От МОН допълват, че особен фокус се поставя и върху отношенията между децата, уважението на личността на съучениците и екипния подход на работа.
Проф. Галин Цоков представи и данни от световни проучвания, които показват, че всяко второ дете се чувства неблагополучно, независимо от успехите, които постига. “Това е сигнал за всички образователни системи по света, че не трябва да се гледат само резултатите“, акцентира министърът. Той обясни, че това не означава липса на проследяване на постиженията, а фокусиране на вниманието към силните страни на децата и индивидуалния подход на работа с тях. Проф. Цоков допълни, че това е един от най-успешните подходи за намаляване на агресията в училищната среда.
В срещата участваха началникът на РУО-Варна д-р Ирена Радева, родители на деца и учители от СУ “Гео Милев“. Те споделиха, че след разгръщане на позитивното обучение, децата постепенно не искат да си тръгват от час, а времето в училище се оказва недостатъчно за всички инициативи, към които те имат интерес.