Варненският свободен университет е в Зимна ваканция от 23 декември 2024 г. до 5 януари 2025 г. (включително).
Светли и уютни празници!
гр. Варна 9007, к.к. "Чайка", ул. "Янко Славчев" 84
Прием: +359 52 355 106

По инициатива на ВСУ "Черноризец Храбър", Варна внедрява позитивното образование като модел за подкрепяща и вдъхновяваща учебна среда

15 Ноември 2024




Форумът „Позитивното образование - концепции, подходи и перспективи“, организиран от Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ с подкрепата на Регионалното управление на образованието и Община Варна събра повече от 140 директори на училища, учители, училищни психолози, възпитатели и университетски преподаватели  днес в Младежкия дом във Варна. В него взеха участие зам.-ректорът на ВСУ "Черноризец Храбър" доц. Елеонора Танкова, ръководителят на Центъра за позитивно образование на университета проф. Румен Стаматов, началникът на РУО д-р Ирена Радева, зам.-кметът на Варна Павел Попов, проф. д-р Тодорка Костадинова от Медицинския университет във Варна. 

За първи път събираме образователната общност, за да предадем опита от прилагането на позитивното образование, каза пред БТА проф. Румен Стаматов. Той припомни, че от две години във ВСУ "Черноризец Храбър" се разработват програми, модели, концепции и критерии за оценка на метода, които се прилагат пилотно в няколко училища във Варна, сред които „Гео Милев“, „Захари Стоянов“, „П. Р. Славейков“, „Добри Чинтулов“, „А. С. Пушкин“, както и в училището в село Приселци. Все повече ръководства и колективи на училища и детски градини във Варна проявяват интерес към внедряването на позитивното образование в програмите си, отчетоха организаторите на форума. 

Идеята е позитивното образование, което е построено върху най-модерните идеи на психологията, да влезе във всяко училище, във всички класове и да бъде упражнявано от всички учители, посочи проф. Стаматов. Той уточни, че всяко училище е различно и програмата се съобразява с това. Обхващат се и родителите, които, както при всяко ново нещо, имат първоначално реакция на съпротива, но бързо виждат ефектите и стават съпричастни. „Методът се прилага както в клас, така и като домашна работа за децата и родителите. Смисълът му е да поставя акцент върху силните страни, тъй като позитивната психология не отрича. Ние имаме опит с негативните практики, а се оказва, че за позитивните нямаме език, на който да говорим“, посочи още професорът и добави, че от Центъра за позитивно образование ползват много строги критерии за ефективност върху четиригодишен цикъл, за да отстранят проблемите при прилагането. Има и обратна връзка, за да се проследят резултатите.

Всички си даваме сметка за сложното време, в което живеем, време на несигурност и нестабилност, в което единственото устойчиво нещо са промените, които настъпват и поставят на изпитание нашата ценностна ориентация и посоката на развитие, отбеляза на форума доц. Елеонора Танкова. По думите й преподавателите и възпитателите са изправени пред въпроса как да поставят фокуса върху правилния набор от ценности пред материалното богатство, почтеността пред доходите, самоуважението пред стремежа за печалби, емоционалната интелигентност пред коефициента на интелигентност. „Позитивното образование се превърна в нова парадигма, получила внимание в цял свят, защото предлага подходи да подкрепим младите хора да се стремят към благополучие и да са устойчиви пред кризи. То предоставя на всички умения да изградят система, насърчаваща стремежа към смислен живот, наред с високите постижения“, допълни тя. 

Радвам се, че във Варна работят толкова хора с отворени сетива за новостите, каза началникът на РУО д-р Ирена Радева и добави, че вижда интерес сред колегията да преминат през предизвикателството на позитивното образование, което не е лесно, но резултатът му е щастливи деца и доволни родители. 

Когато говорим за иновации в образованието, е твърде лесно везните да се наклонят към технологиите, към идентифициране на иновациите и прогреса с дигиталните умения. В същото време не трябва да забравяме, че вече сме осъществили прехода от Образование 4.0 към Образование 5.0. Разликата между тези две сигнатури са уменията на цялостната личност, които са нещо повече от дигитални умeния. Смисълът на образованието може да бъде реализиран само тогава, когато то вземе под внимание начина, по който образованият човек се чувства. Именно затова позитивното образование е призовано да участва в сложния баланс, при който за целите на Образование 5.0 не е достатъчно да идентифицираме иновациите с технологиите. Това каза пред участниците в образователния форум зам.-кметът Павел Попов.

Проф. д-р Тодорка Костадинова припомни, че от Медицинския университет във Варна се присъедини към инициативата, която е продължение на проекта за модернизация на висшето училище чрез внедряване на две магистърски програми за изкуствен интелект в биомедицината и здравеопазването. Според нея в настоящата бързина на технологиите и дигитализацията, трябва да запазим баланса именно чрез хуманизма, който е част от позитивното образование. 

Проф. Румен Стаматов получи Награда „Варна“ за 2023 г. за цялостен принос и значими постижения в учебната, научноизследователската и практическата работа и за проекта на ВСУ „Черноризец Храбър“ „Позитивното образование в училище“.