гр. Варна 9007, к.к. "Чайка", ул. "Янко Славчев" 84
Прием: +359 52 355 106

Информация за институцията

Име и адрес


Варненски свободен университет "Черноризец Храбър"

България, Варна 9007, к.к. Чайка, ул. “Янко Славчев” № 84

 

 

Академично ръководство

 

Председател на Настоятелството: проф. д.ик.н Анна Недялкова
email: vfu_president@vfu.bg

Президент: доц. д-р Красимир Недялков
email: nedyalkov@vfu.bg

Вицепрезидент: Яни Янев
email: yanev@vfu.bg

Ректор: проф. д-р Петър Христов
email: rector_vfu@vfu.bg

 

Заместник-ректор по академични дейности

проф. д.ик.н. Димитър Канев

email: dimitar.kanev@vfu.bg
 

Заместник-ректор по институционално сътрудничество и развитие

доц. д-р Елеонора Танкова

email: eleonora.tankova@vfu.bg

Факултет "Социални, стопански и компютърни науки"
Юридически факултет
Архитектурен факултет

Филиал - Смолян
Департамент "Чуждоезиково обучение и следдипломна квалификация"



Обща информация за университета

  
История:
  • 1991 г. - създаден като независима, демократична образователна институция
  • 1995 г. - получава статут на висше училище с решение на 37-то Народно събрание от 27.07.1995 г. (ДВ, бр. 68)
  • 2001 г. - първият в Република България недържавен университет, акредитиран от Националната агенция за оценяване и акредитация при Министерския съвет (12.04.2001 г.)
  • 2001 г. - получава сертификат за съответствие на университетската система за управление на качеството с международния стандарт ISO 9001:1994, със сертифициращите знаци на ANSI-RAB (САЩ), RVA (Холандия) и UKAS (Великобритания)
  • 2002 г. - успешно завършена програмна акредитация на специалностите, по които се провежда обучение във ВСУ "Черноризец Храбър"
  • 2004 г. - успешно ресертифициране на университетската система за управление на качеството в съответствие с международния стандарт ISO 9001:2000.
  • 2006 г. - получава институционална акредитация с най-висока оценка, за максимален срок от 6 години от Националната агенция за оценяване и акредитация при Министерския съвет (27.06.2006 г.)
  • 2007 г. - Първият български университет, подписал Великата харта за академична свобода и независимост „Магна Харта Университатум“ 
  • 2009 г. - на Варненския свободен университет е присъден знакът DS Label от Изпълнителната агенция за образование, аудиовизия и култура (EACEA).
  • 2010 г. - успешно ресертифициране на университетската система за управление на качеството в съответствие с международния стандарт ISO 9001:2008 за срок от 3 години (от 28.02.2010 г.).
  • 2010 г. - на Варненския свободен университет е присъден знакът ECTS Label от Изпълнителната агенция за образование, аудиовизия и култура (EACEA).
  • 2012 г. - Варненският свободен университет получава европейския знак "HR Excellence in Research" за изпълняване на принципите, залегнали в Хартата на европейските учени и Кодекса за наемане на изследователи.
  • 2013 г. - успешно ресертифициране на университетската система за управление на качеството в съответствие с международния стандарт ISO 9001:2008 за срок от 3 години (до 28.02.2016 г.). с акредитация на UCAS- Великобритания и ANAB - САЩ.
  • 2013 г. - Институционална акредитация с най-висока оценка за срок от 6 години от Националната агенция за оценяване и акредитация.
  • 2019 г. - Институционална акредитация с най-висока оценка сред частните университети в страната  - 9,21 (за срок от 6 години).
  • 2021 г. Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) присъди на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ Еразъм Харта за висше образование (Erasmus Charter for Higher Education) за целия период на действие на програма „Еразъм+“ от 2021 до 2027 г. 
  • 2021 г. - Президентът на ВСУ “Черноризец Храбър” преподписа Великата харта за академична свобода и независимост „Магна Харта Университатум 2020“.
  • 2022 г. - ВСУ “Черноризец Храбър” е ресертифициран за седми пореден път от Международната сертифицираща организация BUREAU VERITAS Certification в съответствие с международния стандарт ISO 9001:2015 и получи сертификат с акредитация от UKAS (Великобритания) за срок от 3 години - до 2025 г. Университетът е с 23-годишен непрекъсваем цикъл на сертифициране на системата за управление на качеството по международния стандарт ISO 9001:2015, която доказва устойчивото развитие на организацията. В България няма друго висше училище с подобен непрекъсваем цикъл на сертифициране.
  • 2023 г. - Варненският свободен университет е първото висше училище в България, сертифицирано по международния стандарт ISO 14001:2015 за управление на околната среда. Сертификатът е издаден от TÜV Rheinland Bulgaria

 

 

 

 


Мисия:

Мисията на Варненския свободен университет "Черноризец Храбър" е да служи на знанието, да го развива и предава на младите хора, и да го прилага в интерес на обществото. 

Нашето мото е „Учи се и търси!“ – думи на смелия български духовник Черноризец Храбър – патрон на нашия университет.

 
 

 

 

Академичен профил:

Във ВСУ "Черноризец Храбър" се обучават над 5000 студенти, в повече от 60 бакалавърски и магистърски и 24 докторски програми, разпределени по факултети, специалности и форми на обучение, съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления. Академичният състав на университета се състои от близо 400 преподаватели от всички области на науката.
 

Прием

 

Прием на български граждани

Българските граждани се приемат за студенти във ВСУ "Черноризец Храбър" в съответствие с изискванията на Закона за висше образование и Наредба за държавните изисквания за приемане на студенти във висшите училища на Република България, по ред, определен от Правилника за организацията, управлението и дейността на ВСУ, както и от Инструкцията за приемане на студенти във ВСУ, чрез конкурсен изпит, в редовна, задочна или дистанционна форма на обучение. 

Студентите се обучават в специалности за придобиване на висше образование в следните образователно-квалификационни степени:

(1) Образователно-квалификационна степен "бакалавър"

(2) Образователно-квалификационна степен "магистър"

(3) Образователна и научна степен "доктор"

Редът и условията за прием на студенти е публикуван на следния адрес: https://ksp.vfu.bg/

 

Прием на чуждестранни граждани 

Чуждестранни граждани могат да кандидатстват по условията и реда, определени в Наредбата за държавните изисквания за приемане на студенти във висшите училища на Република България и Инструкцията за приемане на чуждестранни студенти, специализанти и докторанти във ВСУ “Черноризец Храбър”.

Чуждите граждани, които кандидатстват за обучение в български висши учебни заведения, трябва да притежават документ за завършено средно или висше образование, осигуряващо достъп до обучение във висшите училища в страната на завършването образование.

Чуждестранните студенти се записват в български висши училища въз основа на дипломата за придобитата степен на образование и в съответствие със специфичните изисквания на ВСУ “Черноризец Храбър”.

Редът и условията за прием на студенти е публикуван на следните адреси: 

  • на английски език - https://www.vfu.bg/en/
  • на руски език - https://www.vfu.bg/ru/

 

Условия и правила за прием на чуждестранни граждани в докторски програми за придобиване на образователна и научна степен "доктор":

 

Чуждестранните граждани могат да кандидатстват за докторанти при условията и реда за българските граждани, ако:

– имат статут на постоянно пребиваващи на територията на Република България;

– са от българска народност, постоянно живеещи в чужбина;

– имат статут на бежанци.

Чуждестранните граждани могат да кандидатстват за прием в редовна или самостоятелна форма на обучение, като обучението може да бъде на български, английски или руски език. Чуждестранните граждани могат да кандидатстват за обучение на български език само при наличие на сертификат на ниво минимум B2.  

 И при двете форми на обучение първата стъпка от процедурата е признаване на завършено висше образование в чуждестранни висши училища. Кандидатите следва да представят:

- заявление за признаване на завършено висше образование в чуждестранни висши училища

- нотариално заверени копия на диплома за завършена магистърска степен и приложение с оценките (в зависимост от страната на университета, издаващ дипломата, е възможно да са нужни допълнителни заверки или апостил, което се установява след запитване към Центъра за подготовка на докторанти на ВСУ)

- копие от документ за самоличност и международен паспорт.

 

 След успешно признаване на предходно образование, кандидатите за редовна форма на обучение следва да представят:

- заявление за прием;

- документ, удостоверяващ ниво на владеене на езика, на който ще се провежда обучението, освен ако езикът не е майчин или официален за държавата, от която идва кандидатът, или когато кандидатът е завършил висше образование в българско или чуждестранно акредитирано висше училище, като обучението е проведено на съответния език;

- актуално медицинско свидетелство, заверено от съответните органи в страната, от която лицето кандидатства;

-  паспортна снимка.

 Документите се изпращат в Министерството на образованието и науката за стартиране на процедура за издаване на виза за дългосрочно пребиваване в Република България.

 Чуждестранните кандидати за докторанти, след като са получили виза „D” и са пристигнали в Република България, се зачисляват за докторанти в редовна форма на обучение.

Процедурата по зачисляване включва обявяване на конкурс и полагане на конкурсни изпити. След успешно преминаване на изпитите кандидатът се зачислява въз основа на предложение на катедрения съвет, утвърдено от факултетния съвет, и със заповед на Ректора.

 След успешно признаване на предходно образование, кандидатите за самостоятелна форма на обучение следва да представят:

- заявление за прием;

- документ, удостоверяващ ниво на владеене на езика, на който ще се провежда обучението, освен ако езикът не е майчин или официален за държавата, от която идва кандидатът или когато кандидатът е завършил висше образование в българско или чуждестранно акредитирано висше училище, като обучението е проведено на съответния език;

- автобиография (CV);

- проектодисертация не по-малко от 50 страници;

- декларация за плагиатство.

Процедурата по зачисляване за кандидатите за самостоятелна форма на обучение включва изготвяне на становище за дисертабилност от експерт от съответния катедрен съвет и обсъждане от членовете на катедрения съвет. Кандидатът се зачислява въз основа на предложение на катедрения съвет, утвърдено от факултетния съвет, и със заповед на Ректора.

Зачислените в докторантура чуждестранни граждани плащат годишна такса за обучение в размер, определен със заповед на Президента на ВСУ.

 

За допълнителна информация:

Център за подготовка на докторанти,  email: phd@vfu.bg

Директор: проф. д-р Павел Павлов, телефон: 052/359-616

Експерти:

Радостина Димитрова, офис А426 (срещу книжарницата), 052/359-516, 0878 131307

Борислава Христова, учебен корпус, офис 204, 052/359-510, 0878 417 490

 

 

Признаване на предходно обучение

 

В изпълнение на чл. 21, т. 13 от Закона за висше образование, Наредбата за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища и Инструкция № 7 на ВСУ „Черноризец Храбър” за признаване на висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища, ВСУ „Черноризец Храбър” организира процедура по признаване на висше образование, придобито в чуждестранни висши училища, се извършва с цел достъп до по-нататъшно обучение в Университета.

Висше образование, придобито в чуждестранно висше училище, се удостоверява с диплома или с друг аналогичен документ, издаден от образователна институция, призната от компетентен държавен орган за част от системата на светското висше образование на съответната държава.

Редът и условията за прием на студенти с висше образование, придобито в чуждестранни висши училища е публикуван на следния адрес: https://ksp.vfu.bg/magistar/priznavane-diplomi/



Европейска система за трансфер на кредити (ECTS)

 

Европейската общност подпомага сътрудничеството между университетите като едно от средствата за повишаване на качеството на образование, за благото както на студентите, така и на институциите за висше образование, а възможностите за мобилност на студентите са доминиращ елемент на междууниверситетското сътрудничество. Европейската система за трансфер на кредити (ECTS) е създадена от Комисия на Европейската общност с цел да предостави общи процедури, гарантиращи академично признание на обучението на студенти в чужбина.

ECTS е система за натрупване и трансфер на кредити с център учащия, основана на прозрачност на резултатите от обучението и процеса на учене. Тя цели да подпомогне планирането, осигуряването, оценяването, признаването и утвърждаването на квалификации и учебни единици, както и на студентската мобилност. ECTS се използва широко в системата на официалното висше образование и може да се прилага към други дейности за учене през целия живот./


ECTS-системата е базирана на принципите на взаимното доверие и съгласуваност между институциите партньори, изразени в:

  • обмен на информация (относно учебните програми и натовареността на студентите;
  • взаимна договореност (между институциите партньори и студента);
  • използване на ECTS-кредити за обозначаване на натовареността на студента при изучаване на определена дисциплина или курс.

 

ECTS не регулира съдържанието, структурата или еквивалентността на учебните програми. Периодът на обучение в чужбина (включително положени изпити и други форми на оценка) замества изцяло учебното натоварване в собствения университет, като при това се допуска известна разлика в учебните програми на партниращите университети, договорена предварително.

 

ECTS кредити

 

Кредитите по ECTS се дават на база натоварването, което е необходимо на студентите, за да постигнат очакваните резултати от обучението.

Кредитите са цифрово изражение на натовареността на студента по време на обучението му. Те са стойност, разпределена по учебни дисциплини, и отразяват количеството работа, която студентът трябва да положи за всяка една дисциплина, отнесена към общото количество работа, необходима за завършване на една академична година в съответната институция. ECTS-кредитите включват лекции, упражнения, семинари, самостоятелна работа (библиотеки, домашна работа), изпити или други форми на оценяване. ECTS-кредитите представляват относително, а не абсолютно отразяване на натовареността.

Резултатите от обучението описват това, което се очаква обучаваният да знае, да разбира и да може да прави след като успешно завърши процеса на обучение. Те са свързани с дескриптори на нивата в националните и Европейската квалификационни рамки.

Натоварване представлява времето, от което студентите обикновено имат нужда, за да завършат всички учебни дейности (като лекции, упражнения, проекти, практика, самостоятелна работа и изпити), които се изискват, за да се постигнат очакваните резултати от обучението.

60 ECTS кредита се свързват с натоварването за пълна година формално обучение (академична година) и съответните резултати от обучението. В повечето случаи, натоварването на студентите варира между 1,500 и 1,800 часа за една академична година, при което един кредит съответства на 25 до 30 часа натоварване.

Университетите имат правото да разпределят сами кредитите за различните дисциплини. За образователно-квалификационна степен “бакалавър” се изискват 240 кредита, еквивалентни на 4 години срок на обучение.

Във Варненския свободен университет "Черноризец Храбър" един кредит се равнява на 30 часа общо натоварване на студента и включва аудиторна заетост (лекции и упражнения) и извънаудиторна заетост (самостоятелна работа).

 

Използване на ECTS-кредитите

 

Броят на кредитите се определя за цялостни квалификационни или обучителни програми, както и за техните образователни компоненти (например модули, части от курс, дисертационна работа, практики и лабораторна работа). Броят кредити, който се присъжда за всеки компонент, се определя от натоварването, което е необходимо на студентите, за да постигнат резултатите от обучението във формален контекст.

Кредити се присъждат на студенти (редовно, задочно или дистанционно обучение) след завършване на образователните дейности, изисквани от формалната програма на обучение или от отделен образователен компонент и след успешната оценка на постигнатите резултати от обучението. Кредити могат да се натрупват с цел получаване на квалификация, според решението на институцията, която присъжда научната степен. Ако студентите са постигнали резултати от обучението в друг контекст или по друго време (формално, неформално), съответните кредити могат да бъдат присъдени след успешна оценка, утвърждаване или признаване на тези резултати.

Кредити, получени в една програма, могат да бъдат прехвърляни в друга програма, предлагана от същата или друга институция. Този трансфер може да стане само ако институцията, която присъжда научната степен, признава кредитите и свързаните с тях резултати от обучението. Партниращите си институции трябва предварително да постигнат споразумение за признаването на периоди на обучение в чужбина.

Трансферът и натрупването на кредити се подпомага от основните документи на ECTS (Каталог на курсовете, Формуляр за кандидатстване, Споразумение за обучение и Академична справка), както и от Дипломното приложение.

 

Методи за оценяване

 

Европейската система за трансфер на кредити (ECTS) гарантира академичното признаване на обучението в чужбина, тъй като методът за оценяване на показаните от студентите резултати по време на учебния процес позволява приравняването им между отделните висши училища. Оценките по ECTS предоставят допълнителна информация към оценката по местната система, но не я заменят. ECTS-системата за оценяване е основана на съчетаната употреба на подходящи ключови словесни обозначения и цифрови изражения, с помощта на които се гарантира разбираемостта на ключовите думи.

Формите за проверка и оценка на знанията и уменията, придобити от студентите, са: изпити, текущ контрол, защита на курсови работи и проекти и други форми на контрол, определени в учебните планове и учебните програми. 

Оценяването се извършва по шестобалната система (с думи и цифри, които са цели числа) и с буквени означения съгласно Европейската система за натрупване и трансфер на кредити, както следва: отличен (6) - А; много добър (5) - В; добър (4) - С; среден (3) - D, E; слаб (2) - FX, F (не се присъждат кредити). 

Преподавателите по дисциплините са задължени да се придържат към изискванията на учебните програми относно оценяването и да предоставят на студентите в началото на занятията цялата информация за неговите форми, регламент и критерии във вида на устни и писмени указания. Оповестените форми, критерии и регламенти за оценяване не могат да се променят след тяхното обявяване за съответния семестър.

Текущият контрол цели системна проверка на усвоените знания и практически умения. Формите, периодичността и тематиката на текущия контрол се определят в учебните програми. Окончателната оценка по дадена дисциплина се формира от оценката от текущия контрол и/или изпита. Формите за проверка и оценка на знанията и уменията са писмени, освен когато спецификата на учебната дисциплина изисква друго

 

ECTS ключови документи

 

Натрупването и трансферът на кредити са улеснени от използването на ECTS ключови документи - Информационен пакет/Учебен каталог, Студентски формуляр за кандидатстване, Споразумението за обучение и Копие от оценките, както и Дипломното приложение.

Информационен пакет/Учебен каталог трябва да съдържа елементите на контролния лист, включително информация за студентите от чужбина.

Студентският формуляр за кандидатстване е документ, който изразява желанието на студентите да учат в съответната институция и съдържа лични данни за студента.

Споразумението за обучение съдържа списък на курсовете, които се вземат с ECTS кредити, които ще се отпускат за всеки курс. Този списък трябва да бъде одобрен от студента и отговорния академичен орган на съответната институция. В случай на трансфер на кредити, Споразумението за обучение трябва да бъде одобрено от студента и от двете институции преди заминаването на студента и актуализирано веднага, когато настъпят промени.

Копието от оценките показва списъкът с взетите курсове, присъдените ECTS кредити, местни или национални кредити, ако има такива, местни степени и евентуално ECTS степени. В случай на трансфер на кредити, Копието от оценките трябва да се издаде от институцията-домакин за изходящи студенти преди заминаването им и от приемащата институция за пристигащите студенти в края на техния срок на обучение.

 

Дипломно приложение

 

Дипломното приложение е документ, прикрепен към дипломата за висше образование осигуряващ стандартизирано описание на същността, нивото, контекста, съдържанието и статуса, които са били преследвани и успешно постигнати от студента.

Дипломното приложение осигурява прозрачност и улеснява академичното и професионално признаване на професионалните квалификации (дипломи, степени, сертификати). Европейското дипломно приложение се издава на притежателите на образователно-квалификационна степен "бакалавър" и "магистър".

Дипломното приложение се издава на един от най-разпространените европейски езици, безплатно на всеки студент при дипломирането.

 

 

Начини за получаване на академични насоки


Първите академични насоки студентите получават по време на Въвеждащите дни, провеждани за първокурсниците в началото на всяка учебна година. Информация за своето обучение студентите получават от сайта на университета, от деканите на факултети и ръководители катедри, от секретарите на катедри.

 

Конкретните начини за получаване на академични насоки са следните:

  1. При постъпване в университета студентът получава Книжка за първокурсника с необходимата за неговото обучение информация.
  2. За първокурсниците всяка година се провеждат Въвеждащи дни, в които се запознават с материалната база, библиотеката, деканските и катедрени ръководства. Академичните наставници запознават новопостъпилите с реда, правилата и предстоящото им обучение.
  3. Организират се регулярни срещи с ECTS-координаторите по факултети.
  4. Провеждат се регулярни Информационни дни за възможностите на програма "Еразъм", които се предоставят за текущата учебна година.
  5. За осъществяване на международни стажове и практики информация се получава в Кариерния център.
  6. Провеждат се регулярни срещи на ръководствата на катедрите и факултетите с груповите отговорници.
  7. Провеждат се регулярни срещи на академичното ръководство с представителите на Студентския съвет.
  8. Преподавателите имат обявен в катедрите график за консултации със студентите по време на семестъра.
  9. За въпроси, свързани с административното обслужване и студентския статус информация се получава във Фронт-офиса и на адрес http://student.vfu.bg