За ВСУ "Черноризец Храбър"

Студенти по ПР усъвършенстват професията при успелите в бранша

Успешни примери в съчетанието „талант и ПР-техники”, проучиха студентите от Магистърските програми „Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса“ и „Маркетинг и връзки с обществеността в образованието, науката и културата“ на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“. В динамичен рейд в държавни и културни институции, университети и неправителствени организации, проведен през юни 2014 г., те се срещнаха с държавници и учени, мениджъри и експерти в ПР професията. Впечатленията от тяхната практика бяха ежедневно обогатявани с анализи на модерната теория, представена от преподаватели във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

Студентите-магистри се потопиха в спецификата на институционалния ПР при срещите си с експерти от Президенството,  пресслужбата на Министерския съвет и на Народното събрание. Като между колеги, действащите ПР-и разказаха за изискванията към тях, за работния си ден, за ПР-техниките и политиките, които провеждат, за трудностите и опита от грешките. Непосредствено в този разговор те представиха институцията, за която работят, нейния авторитет и отговорности. И по логиката на добре подготвените „случайности“, в заседателната зала с портретите на възрожденци в Президентството студентите срещнаха и се снимаха с Президента на Република България Росен Плевнелиев, а в заседателната зала на парламента и с председателя на 42-то Народно събрание Михаил Миков.

Ролята на ПР-а за развитие на културните институти и за превръщането на България в атрактивна дестинация за културен туризъм  разкриха пред бъдещите магистри проф. д.ф.н. Боряна Христова – директор на Националната библиотека „Св. Св. Кирил и Методий“, проф. д-р Божидар Димитров – директор на Националния исторически музей и легендарният археолог проф. д-р Николай Овчаров. Учените показаха на студентите как в съчетание с ерудиция и трудолюбие, ПР-стратегиите допринасят за създаване на уникален имидж и продукт, който подпомага развитието на отрасли и на самите културни институти.

Друга страна на ПР-а и авторекламата откроиха Екатерина Генова – директор на Дирекция „Свят и региони“ в БНТ и Христо Вълчев – директор на дирекция „Реклама“ в БНР, които представиха стратегии, подчертаващи ролята на националните медии и привличащи нови публики. Досегът с радио и тв-студиата въвлякоха студентите с атмосферата и изразните средства на техните бъдещи партньори –медиите. Срещата с генералния директор на Българското национално радио Радослав Янкулов роди идеи за бъдещи съвместни професионални проекти.

            В глъбините на професията студентите бяха потопени и по време на разговорите с Ани Алашка – директор „Връзки с обществеността“ на Българска стопанска камара и Снежана Тодорова – и.д. председател и главен секретар на СБЖ.

            Незабравими впечатления от институциите на държавността, емоции от досега с успелите в бранша, спомени от търчането за следващата среща и купища практически съвети, събраха участниците в магистърския стаж. „Винаги да гледаме проблема от различна гледна точка, защото най-близката може да бъде подвеждаща“, обърна внимание Ралица Тоширова – експерт в Дирекция „Пресцентър“ на Министерския съвет на Република България. „Важно е да имаш доверие в екипа си. Старите кадри са изключително полезни със спомена за минали събития и със своята експертност“, добави прессекретарят на Президента Мария Иванова. „Концентрацията на паметници с културно значение дава възможност на археологията да бъде погледнато като на част от икономиката, чрез развитието на културния туризъм. Държавен въпрос е да се определят приоритетите в рекламата на паметниците“, заяви проф. Николай Овчаров. „Чрез добри комуникации и добър мениджмънт Националния исторически музей има пет пъти повече посетители годишно“, отбеляза проф. Божидар Димитров. „Ако човек не вярва в каузата, не може да бъде добър мениджър… Когато не отказва информация на медиите, той показва, че знае и може. Много важно е да си добре информиран, за да не те е страх от въпроси и няма нищо, с което да навредиш на институцията“, коментира проф. Боряна Христова.

„Експертите пишат научно, ПР-ите са като преводачи, те пишат разбираемо, убеждаващо, по-политически“, наставлява бъдещите си колеги Ани Алашка. И допълва: “ПР-ът е самоходна база данни. В тази професия разширяваш мирогледа, интересите си“.

Теоретичните акценти в учебния стаж на студентите от двете магистърски програми дадоха лекциите на проф. д.ф.н. Христо Кафтанджиев  „Дигитална комуникация и реклама“, проф. д-р Венцислав Бондиков „Манипулация чрез емпирични изследвания“ и доц. д-р Чавдар Христов „ПР и пропаганда“.

Кой какво открадна от занаята ще стане ясно при защитата на индивидуалните доклади на участниците в стажа на 28.06.2014 г. пред неговия организатор и ръководител на магистърските програми – доц. д-р Георги Калагларски. После идва проверката в практиката.





by ВСУ Черноризец Храбър

Галерия