Факултет: Международна икономика и администрация
Катедра: Администрация, управление и политически науки
Професионално направление: Администрация и управление
Специалност: Бизнес администрация и мениджмънт
Магистърска програма: Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса
Присъждана професионална квалификация: магистър по бизнес администрация – комуникационен мениджмънт
Ниво на квалификацията: образователно - квалификационна степен "магистър"
Продължителност на програмата:
1 година (2 семестъра) – за завършилите специалност "Бизнес администрация" – бакалавър;
1,5 години (3 семестъра) – за завършилите друга специалност – бакалавър.
Брой кредити:
60 кредита – за завършилите специалност "Бизнес администрация"– бакалавър;
90 кредита – за завършилите друга специалност.
Поле на изучаване (ISCED-F): 0414 Маркетинг и реклама.
Конкретни изисквания за прием: висше образование със среден успех от дипломата за висше образование най-малко "добър"; конкурсен изпит – събеседване.
Конкретен ред за признаване на предходно учене:
• формално: признаване на кредити на база диплома от бакалавърска степен.
• неформално: сертификати за езикова и компютърна грамотност и други ключови компетентности, в съответствие с учебния план на специалността;
• неофициално: чрез полагане на сертификационен изпит по език, компютърни науки или друг вид компетентност пред комисия от ВСУ;
Процедури по неформално и неофициално признаване на предходни спрямо обучението компетентности:
1. Признаване на кредити на база представени документи:
- академична справка или диплома от предишно обучение;
- международни дипломи и сертификати по чужд език (английски Cambridge FCE, TOEFEL; немски - Zertifikat Deutsch, Sprahdiplom, Zweite Stufe; руски – ТРКИ; френски - DELF; испански - DELE);
- международни дипломи и сертификати за компютърни умения отговарящи на ECDL (The European Computer Driving Licence).
2. Възможно е и сертифициране на знания и умения чрез полагане на изпити по:
- чужд език от Департамент чуждоезиково обучение;
- компютърни умения от катедра "Информатика и икономика".
Изисквания и правила за квалификация:
За придобиване на квалификацията са необходими 90 кредита – за завършилите друга специалност (60 кредита – за завършилите специалност "Бизнес администрация" – бакалавър); от тях 30 кредита от приравнителни дисциплини за завършилите друга специалност; 28,5 кредита от задължителни дисциплини; 12 кредита от избираеми дисциплини; 4,5 кредита от факултативни дисциплини и 15 за държавен изпит.
Профил на специалността:
Магистърската програма "Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса" е предназначена за мениджъри, които участват активно в управлението на съвременните процеси на създаване и управление на бизнес организации. Силната конкурентна среда както в България, така и в чужбина, изискват много по-активно прилагане на модерните социални технологии, част от които са пъблик рилейшънс и рекламата. Без умелото използване на техните технологични характеристики вече е невъзможно да се създава благоприятна бизнес среда. Чрез тези технологии се изгражда доверие към бизнес организацията, създава се персонален и корпоративен имидж, който повишава търсения краен ефект. Не по-малко значение при управление на бизнеса има и създаването на хармонични взаимоотношения с целевите групи, с партньорите, с локалните общности. Международният престиж също вече е сред основните необходимости за просперитета на всяка стопанска единица.
Основни резултати от обучението:
Магистърската програма "Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса" предлага комплекс от икономически, правни и управленски знания и умения. Магистрантите ще обогатят своята професионална култура и ще разширят възможностите си за активно публично поведение, както в типични, така и в специални ситуации. Затова в програмата могат да участват бакалаври и магистри с различни специалности. Позитивен факт за успеха на програмата е обстоятелството, че до сега не са открити аналогични магистратури в други български университети. За преподаватели са поканени български експерти, предимно ангажирани във ВСУ "Черноризец Храбър".
Структурна схема на курсовете на специалността с кредити*:
№ |
Шифър по ECTS |
Учебна дисциплина |
Аудиторна заетост |
Извънаудиторна заетост |
Кредити |
1 |
Маркетингови проучвания |
30 |
60 |
3 |
|
2 |
Глобални проблеми на съвременността |
30 |
60 |
3 |
|
3 |
Теория на рекламата и ПР в бизнеса |
30 |
60 |
3 |
|
4 |
Корпоративен и персонален имидж |
30 |
60 |
3 |
|
5 |
Информационни технологии и комуникация |
30 |
60 |
3 |
|
6 |
Правни норми в рекламата и ПР |
30 |
60 |
3 |
|
7 |
|
Избираема 1 |
30 |
60 |
3 |
8 |
|
Избираема 2 |
30 |
60 |
3 |
9 |
|
Избираема 3 |
30 |
60 |
3 |
10 |
|
Избираема 4 |
30 |
60 |
3 |
Общо за I семестър |
300 |
600 |
30 |
||
1 |
Европейски мениджмънт в рекламата и ПР |
15 |
30 |
1,5 |
|
2 |
Комуникативна култура |
30 |
60 |
3 |
|
3 |
Електронно управление |
30 |
60 |
3 |
|
4 |
|
Факултативна 1 |
30 |
60 |
3 |
5 |
|
Факултативна 2 |
15 |
30 |
1,5 |
|
|
Модул практическо обучение и дипломиране |
|||
6 |
|
Учебен стаж |
|
90 |
3 |
7 |
|
Подготовка и защита на дипломна работа - магистърска теза |
|
450 |
15 |
Общо за II семестър |
120 |
780 |
30 |
||
Общо за целия курс на обучение: |
420 |
1380 |
60 |
||
|
|
ПРИРАВНИТЕЛНИ УЧЕБНИ ДИСЦИПЛИНИ (за бакалаври от други специалности) |
|||
1 |
Предприемаческа дейност |
60 |
120 |
6 |
|
2 |
Управление на човешките ресурси |
60 |
120 |
6 |
|
3 |
Микро и макроикономика |
60 |
120 |
6 |
|
4 |
Международен маркетинг |
60 |
120 |
6 |
|
5 |
Рекламна комуникация |
60 |
120 |
6 |
|
Общо за приравнителен семестър |
300 |
600 |
30 |
||
ОБЩО ЗА ЦЕЛИЯ КУРС НА ОБУЧЕНИЕ ЗА БАКАЛАВРИ ОТ ДРУГИ СПЕЦИАЛНОСТИ: |
750 |
1950 |
90 |
||
|
|
Избираеми дисциплини (избират се 4 от 9) |
|||
1 |
Управление на публични проекти |
30 |
60 |
3 |
|
2 |
Организация и управление на малкия и среден бизнес |
30 |
60 |
3 |
|
3 |
Право на достъп до информация и защита на информацията |
30 |
60 |
3 |
|
4 |
Мениджмънт и маркетинг на териториалните общности |
30 |
60 |
3 |
|
5 |
Лидерство и бизнес комуникация |
30 |
60 |
3 |
|
6 |
Медии и конфликти |
30 |
60 |
3 |
|
7 |
Медии и въздействие на обществените структури |
30 |
60 |
3 |
|
8 |
Брандинг и управление на бизнеса |
30 |
60 |
3 |
|
9 |
Креативна комуникация |
30 |
60 |
3 |
|
|
|
Факултативни дисциплини (избират се 2 от 4) |
|||
1 |
Социални взаимодействия и работа в екип |
30 |
60 |
3 |
|
2 |
Комуникация при екстремални ситуации |
15 |
30 |
1,5 |
|
3 |
Комуникативни умения |
30 |
60 |
3 |
|
4 |
Комуникативни стратегии |
15 |
30 |
1,5 |
* Във Варненски свободен университет "Черноризец Храбър" един кредит съответства на 30 часа студентска натовареност, което включва 10 часа аудиторна заетост (лекции и семинарни занятия) и 20 часа извънаудиторна заетост.
Вид обучение: редовно; задочно.
Правила за семестриалните изпити, оценяването и оценките:
По време на обучението – контролни работи, курсови работи; в края на обучението по съответните дисциплини – писмени и устни изпити.
Факултативни или задължителни прозорци за мобилност:
Студентите могат да участват и в мобилност по програма Еразъм, което им дава възможност за опознаване на европейския бизнес и успешна реализация в междукултурна среда. Имат възможност за включване в допълнителни стажове и практики, ежегодно организирани в:
Стаж:
Преддипломният стаж се провежда в ПР отделите на Президентството, Парламента, Министерския съвет на Република България и в други престижни държавни институции, национални обществени медии и водещи обществени институции. Студентите придобиват реална представа за практиката в професията, както и получават ценни практически съвети от професионалистите в областта на връзките с обществеността и рекламата в сферата на управление на бизнеса. След приключване на учебния стаж, студентите се явяват на защита на преддипломния стаж пред комисия.
Обучение в работна среда:
Студентите провеждат учебна практика в национални и регионални ПР и рекламни агенции.
Професионални профили на завършилите:
Завършилите магистърската програма "Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса" могат да се реализират в областта на връзките с обществеността и рекламата в бизнес организации или в публичната администрация. Завършилите успешно могат да продължат образованието си в докторантски програми в различни направления.
Възможности за продължаване на обучението: В научна и образователна степен "доктор".
Програмен директор: доц. д-р Георги Калагларски
ВСУ "Черноризец Храбър", кабинет А-106
телефон – 052/ 359-617;
e-mail: kalaglarsky@yahoo.com
ECTS – координатор: инж. Павлета Кръстева
ВСУ "Черноризец Храбър", кабинет Д-8
телефон – 052/359 -572; 0878 417 494
e-mail: pavleta.krasteva@vfu.bg
pavleta.krasteva@gmail.com